Holland Festival kijkt ook dit jaar weer over de grenzen

In opinie op 13-05-2012 | 14:16

Met een stevige worteling in de Europese cultuur wordt tijdens het Holland Festival met een open blik naar niet-westerse tradities en bewegingen gekeken.

Het Holland Festival is misschien wel het belangrijkste internationale podiumkunstenfestival van Nederland. Het festival brengt inmiddels al 65 jaar, sinds 2005 onder leiding van Pierre Audi, op succesvolle wijze, avontuurlijke en spraakmakende producties van internationaal niveau.

Hieronder vragen we de aandacht voor drie bijzondere voorstellingen.

- La création du monde de naam van een compositie uit 1923 van de Franse componist Darius Milhaud en de bijbehorende choreografie van Jean Borlin over het ontstaan van de wereld naar (veronderstelde) Afrikaanse mythes.
De Congolese choreograaf Faustin Linyekula maakte een voorstelling waarin zowel de oorspronkelijke Westerse versie als zijn Afrikaanse commentaar op het geïdealiseerde en exotische tentoongestelde Afrika een plaats vinden. Een grootschalige productie met prachtige kostuums en decor. 14 juni – Het Muziektheater Amsterdam.

- Passio-Compassio is een bijzonder geïnspireerde cross-over tussen Oost en West. Muziek uit de Passies van Bach wordt vertolkt door een combinatie van oosterse instrumenten, een Duits strijkkwartet, twee jazz-saxofoons en Arabische zang van de beroemde Libanese Fadia el-Hage, afgewisseld met traditionele Turkse muziek en vroegchristelijke liederen en begeleid door vijf dansende derwisjen. Een voorstelling die de grenzen doet vervagen en zich richt op de universele passie van de mens en zijn compassie met de medemens. 12 juni – Muziekgebouw aan ’t IJ

- In een onbenoemd Arabisch land waar elke vorm van theater verboden is, duikt een illegale filmversie van Shakespeares Twelfth Night op. Als het stuk onderwerp van gesprek wordt in politieke verzetsblogs en sociale netwerkbewegingen huurt het regime de hulp in van de Speaker. Hem wordt opgedragen het stuk te reconstrueren en te censureren. The Speaker’s Progress is een satire op de decennia van politieke uitzichtloosheid onder de totalitaire regimes van de Arabische wereld die vorig jaar tot uitbarsting kwam; en een gewaagde theatrale metafoor voor het mechanisme van verzet. 6, 7 juni – Theater Bellevue

 


Meer over holland festival, kunst en cultuur.

Delen:

Reageer